jannie-shrati.reismee.nl

Back in Stone Town: Swahili cursus!

De laatste dag in Nungwi was echt heerlijk. Het weer was fantastisch en nadat ik samen met een Colombiaans meisje uit het hostel een rondje had gelopen op het strand ben ik daarna samen met de Nederlandse en Deense meiden lekker op het strand gaan liggen en meermaals heerlijk in de zee gezwommen. Toch wel fijn dat het daar qua in je bikini rondlopen daar veel toeristischer is want de zee was echt zo relaxed! Na het chill dagje gingen we ’s avonds eten in een lekker tentje en kon ik gelukkig geld lenen want met mijn veranderde plan had ik niet genoeg shilling mee en de dichtstbijzijnde (werkende) ATM was 30 min lopen. Daarna vervolgden we onze avond in hetzelfde Afrikaanse barretje als de dag ervoor en de DJ had enorm leuke hitjes als de stroom niet uitviel ;-). Na de drankjes daar gingen we als de Hollanders die we zijn naar een mini slijterij om Gin mee te nemen het feest in want alles was daar te ‘’duur’’ en ondanks dat de bewaker van het feest onze tasjes controleerden en de ging zag liet hij ons gewoon binnen. Het feest was niet als enig feest dat je je in NL kunt voorstellen, het was een grote club met Afrikaanse muziek en bijbehorende ‘shows’. Maar ook genoeg Tanzanianen die met ons een Afrikaanse dans wilden doen. De meiden zeiden dat dat echt leuk was dus ik gaf me er maar aan over maar ik vond het vrij intens haha. Nadat het toppunt van de shows was geweest (echt jammer dat ik geen video’s kan uploaden hier) vond ik het goed geweest en ben ik naar huis gegaan. Ik voel me echt superveilig overigens! Je kunt prima alleen over straat als je maar even appt wanneer je gaat en aankomt en ik nam de tijd om even een lange spraakmemo naar Tempie te sturen ?.

Na een enigszins brak tochtje in een (vrij luxe!) dala dala kwam ik gisteren rond de lunch weer terug in Stone Town en nadat ik mijn spullen weer bij hetzelfde hostel (waar ik er toen achter kwam dat iedereen andere prijzen betaalde en ik met mijn 8$ per nacht het wel heel goed had) had gedropt ging ik onderweg naar de Swahili cursus. Onderweg kocht ik bij kraampjes in mijn beste Swahili een stuk watermeloen en een stukje cake achtig iets want had geen tijd gehad om te lunchen. Mijn leraar stond me op te wachten en we begonnen meteen met de cursus. Het eerste deel van de les was met name leren wat de verschillende begroetingen in Swahili zijn (zie foto), het is echt van de cultuur om daar de tijd voor te nemen dus het begroeten gaat echt meerdere keren heen en weer en zo vraag je niet alleen of het goed met iemand zelf gaat maar ook met de familie en dergelijke. Het is heel leuk om in de taal ook wat gebruiken en cultuur te leren. Misschien ga ik wel voorstellen om nog een beetje de straat op te gaan om daar wat meer de gebruikelijke zinnen en woorden in real life te leren, maar volgens mij vindt mijn leraar dat ik een beetje pole pole (betekent slowly slowly/calm down, Martine!) moet doen. Natuurlijk probeer ik ook gewoon veel te oefenen bij kraampjes, restaurantjes, op straat etc. Nu zit ik lekker te ontbijten bij het strand na een wandelingetje over het strand waar ik ook weer met iemand Swahili heb geoefend. En heb zelfs huiswerk meegekregen dus dat moet ik maar eens gaan maken.

Kwaheri!

Nitaandika tena baadaye! (I will write again later)

Reacties

Reacties

Patrick Moreu

Jeetje Janneke, wat een mooie ervaringen en verhalen, nu al! We lezen lekker mee hier tot het moment dat we té jaloers worden :).

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!